Tauki jeb lipīdi tie ir holesterīns un triglicerīdi. Ne visi tauki ir kaitīgi un ne visi veicina aptaukošanos. Daži pat ir nepieciešami mūsu veselībai, jo līdz pat 30% no uzņemtajām kalorijām ir jāiegūst no taukiem. Tauki ir :

– enerģijas avots
– taukos šķīstošo vitamīnu ( A, D, E, K ) un minerālvielu nesējs
– nepieciešami labākai taukvielās šķīstošo barības vielu uzņemšanai

Labie tauki, tās ir neaizvietojamās taukskābes, kas ir svarīgs organisma būvmateriāls. Neaizvietojamās taukskābes organismam ir nepieciešamas, bet pats organisms saražot tās nevar. Neaizvietojamās taukskābes piedalās šūnu membrānu veidošanā, kā arī nozīmīgos augšanas un attīstības procesos. Ķermenis – organisms ir veidots no šūnām un šūnas var pastāvēt pateicoties šūnu membrānai jeb apvalkam. Šūnu apvalks pasargā šūnu un regulē šūnu vielu maiņu. Neaizvietojamās taukskābes nodrošina arī šūnu darbību. Ja neuzņemam neaizvietojamās taukskābes, tad tiek traucēta pilnvērtīga barības vielu iekļūšana šūnās. Neaizvietojamās taukskābes uzlabo vispārējo organisma veselības stāvokli un pašsajūtu, īpaši uzlabo :

– kuņģa zarnu trakta darbību
– sirds asinsvadu sistēmu
– nervu sistēmu
– ādas vispārējo stāvokli
– nostiprina imunitāti
– šūnu veselību un saglabā tajās nepieciešamo mitrumu

tauku bilde

Polinepiesātinātās taukskābes (PNTS)- ir neaizvietojamās taukskābes. Omega 3 – darbojas :

– pret aritmiju
– pret trombozi
– pazemina triglicerīdu līmeni asinīs
– kavē asinsvadu aizsērēšanu
– uzlabo šūnu slānīti, kas izklāj asinsvadus un sirds dobumu

Omega 3 atrodas – zivīs ( īpaši treknajās ) lasis, tuncis, sardīnes, siļķe.

Omega 6 – ietekmē asinsspiedienu :

– regulē sirds ritmu

Omega 6 atrodas – sojas, linsēklu, rapšu eļļās.

  • Mononepiesātinātās taukskābes ( MNTS ) – ja piesātinātos taukus un ogļhidrātus (cieti un cukuru ) aizvieto ar MNTS, asinīs palielinās labā holesterīna daudzums, taču sliktā holesterīna daudzums nemainās.

Atrodas – olīveļļa, rapšu eļļa, rieksti ( īpaši mandeles, valrieksti, lazdu rieksti ), avokado

  • Piesātinātās taukskābes ( PTS )- paaugstina sliktā holesterīna daudzumu asinīs.

Atrodas – treknā gaļa, desās, treknos piena produktos, cepamās eļļās ( īpaši palmu un kokosriekstu eļļas ), margarīnā, kokosriekstos.

  • Kā arī šeit varam runāt par transtaukskābēm ( TTS ), kas ir rūpnieciski apstrādāto PNTS un MNTS izomēri, kas rodas hidrogenizējot eļļu, pārsvarā karsējot eļļu.

Ko dara – palielina sliktā holesterīna daudzumu asinīs – samazina labā holesterīna daudzumu asinīs.

Atrodas – margarīnā, lētos cepumos, vafelēs, bulciņās, kūciņās, konfektēs un buljona kubiciņos, saldētos frī kartupeļos, vairums desu, pusfabrikātu kotletītēs, kur samaltas ādiņas utt.

Augu eļļas saglabā savas labās īpašības tikai tad, ja tās netiek vārītas, apstrādātas. Eļļā ceptie un vārītie ēdieni negarantē šīs vērtīgās taukskābes.

Kam kādu eļļu izvēlēties?

Salātiem – nerafinētu, auksti spiestu ( extra virgin vai virgin u.c.) olīveļļu
– nerafinētu, auksti spiestu rapšu eļļu
– nerafinētu saulespuķu eļļu
– dažādas riekstu vai sēklu eļļas ( lazdu riekstu vai ķirbju sēklu eļļas u.c.)
Šādās eļļās ir maz PTS ( slikto ) un daudz MNTS, PNTS ( labo )

Cepšanai – vislabākā būs olīveļļa ( tā var būt gan rafinēta, gan nerafinēta ), jo tajā ir vismazāk PNTS, tāpēc to uzskata par termiski visnoturīgāko. PNTS organismam ir nepieciešamas, taču karsējot tās nav stabilas un vieglāk oksidējas, pārvēršoties par kancerogēniem savienojumiem.

Domājot par savu dzīvesveidu un uztura kvalitāti, atcerēsimies, ka jāiekļauj pārtikā produkti, kas satur labos taukus, īpaši Omega taukskābes. Rūpēsimies par savu veselību.